وزیر اقتصاد با تأکید بر لزوم ساماندهی منابع ارزی، اعلام کرد که سقف صدور واحدهای سرمایه گذاری صندوق های ارزی به طور سالانه توسط بانک مرکزی تعیین و به سازمان بورس ابلاغ می شود؛ اقدامی که هدف آن هدایت نقدینگی غیرمولد به بازارهای رسمی است.
به گزارش لباس نو به نقل از خبر آنلاین، یکی از مهم ترین آثار تاسیس صندوق های ارزی توسعه بازار مالی ارزی و ایجاد بستری قانون مند برای جذب منابع ارزی است. در خیلی از موارد بخشی از منابع ارزی اشخاص واقعی و حقوقی به سبب نبود ابزارهای مناسب سرمایه گذاری، بصورت غیرمولد نگه داری می شود، صندوق های سرمایه گذاری در دارایی های با درآمد ثابت ارزی می توانند این منابع را به سوی کارهای مولد اقتصادی هدایت و نقش بازار سرمایه را در تجهیز و تخصیص بهینه منابع تقویت نمایند.
تسنیم نوشت: هرچه ابزارهای رسمی و تحت نظارت برای سرمایه گذاری ارزی توسعه یابند، انگیزه نگه داری ارز در بازارهای غیررسمی کاسته شده و بخشی از تقاضا به سوی بازارهای مالی سازمان یافته هدایت می شود. این مورد علاوه بر افزایش شفافیت، به ایجاد بازارهای عمیق تر و کارآمدتر در حوزه دارایی های ارزی کمک خواهد نمود.
بر مبنای مقررات مصوب، حداقل ۶۰ درصد دارایی های صندوق باید در اوراق و دارایی های ارزی سرمایه گذاری شود که حداکثر ۲۰ درصد آن می تواند متعلق به یک ناشر اوراق بهادار باشد، هم چنین سرمایه گذاری در سپرده ها و گواهی های سپرده ارزی نزد بانکها و مؤسسات اعتباری دارای مجوز، حداکثر تا ۳۰ درصد دارایی های صندوق مجاز است و تا ۱۰ درصد دارایی ها نیز می تواند به تنزیل اعتبارات اسنادی ارزی اختصاص پیدا کند.
صندوق ها می توانند برای مدیریت نقدینگی خود تا سقف ۱۰ درصد خالص ارزش دارایی ها از تسهیلات مالی ارزی کوتاه مدت بهره گیرند.
مدنی زاده: بانک مرکزی تا سقف مشخص مجوز سرمایه گذاری در صندوق ارزی صادر کرده است
در همین خصوص سید علی مدنی زاده در گفتگو با گزارشگر اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: بانک مرکزی تا یک سقف مشخص مجوز سرمایه گذاری در این صندقهای جدید ارزی را صادر کرده است.
وی اظهار داشت: براورد ما این است که استقبال مناسب از این دو صندق ارزی که بتازگی وارد بازار سرمایه شده اند صورت گرفته و مقداری قابل توجه از منابع جذب این صندوقها خواهد شد.
براین اساس سقف صدور واحدهای سرمایه گذاری صندوق های ارزی بصورت سالانه توسط بانک مرکزی تعیین و به سازمان بورس اعلام می شود.
سرمایه گذاران می توانند از محل اسکناس ارزی، درآمدهای ارزی غیرصادراتی، منابع ارزی اضافه بر تعهدات صادراتی و هم چنین ارزهای دارای منشا خارجی در این صندوق ها سرمایه گذاری کنند.
به اجمال، بر اساس مقررات مصوب، حداقل ۶۰ درصد دارایی های صندوق باید در اوراق و دارایی های ارزی سرمایه گذاری شود که حداکثر ۲۰ درصد آن می تواند متعلق به یک ناشر اوراق بهادار باشد، هم چنین سرمایه گذاری در سپرده ها و گواهی های سپرده ارزی نزد بانک ها و موسسات اعتباری دارای مجوز، حداکثر تا ۳۰ درصد دارایی های صندوق مجاز است و تا ۱۰ درصد دارایی ها نیز می تواند به تنزیل اعتبارات اسنادی ارزی اختصاص یابد. مدنی زاده: بانک مرکزی تا سقف مشخص مجوز سرمایه گذاری در صندوق ارزی صادر کرده است در همین خصوص سید علی مدنی زاده در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، گفت: بانک مرکزی تا یک سقف مشخص مجوز سرمایه گذاری در این صندقهای جدید ارزی را صادر کرده است.
منبع: لباس نو